Leef ik in een vrij land?

Leef ik in een vrij land?

Zolang de islam een onbespreekbaar taboe is, is het antwoord nee. Zolang je om een cartoon vermoord kan worden is het antwoord nee. Als een religie regeert, hoe marginaal dan ook, waar je alleen in kan stappen, maar niet uit, dan leef je niet in een vrij land. Als je dat niet mag benoemen, is het antwoord nee, dan leef je niet in een vrij land. Als het bewust onbespreekbaar wordt gemaakt om überhaupt kritiek te hebben op een religie die nog steeds eerwraak uit het jaar nul toepast, is het antwoord nee, dan leef ik niet in een vrij land.

Een religie die uitsluiting van de homoseksuele en vrouwelijke medemens voorstaat, dat is geen vooruitgang, maar de ondergang van een vrije samenleving voor zover we die kenden en geen vrij land.

Als je het bestaan van allah niet mag ontkennen, dan leef je niet in een vrij land. Zelf weet ik dat de goden zijn verzonnen door mensen en niet andersom. Als je niet mag zeggen dat religie volstrekte waanzin is, dan leef je niet in een vrij land. Zolang alle gesprekken over de onzin van religie in de kiem gesmoord worden, leef ik niet in een vrij land. Hoeveel aanslagen zijn er nodig om tot het besef te komen dat het juist religie is die er voor zorgt dat ik mij genoodzaakt zie om te zeggen: “Ik leef niet meer in een vrij land”.

Plaats een reactie